Były oficer KGB o Katyniu

Posted in ■ aktualności, ■ historia by Maciejewski Kazimierz on 5 Kwiecień 2011

„Przeżyłem szok, gdy odkryłem, że KGB zbudowało w Katyniu dacze dla swoich generałów w miejscach,
gdzie do dołów w ziemi wrzucono ciała polskich oficerów. Mój były przełożony, generał Anatolij Szywierskij,
szef smoleńskiego KGB, przyznał, że zbudowano je tam specjalnie, aby nikt nie zbliżał sie do tych grobów.
Dacze generalicji KGB i łaźnie dla nich zbudowano z drzew wyrosłych na szczątkach ofiar represji komunistycznych!

Nie mogłem zrozumieć tego barbarzyństwa! Generalicja jeździła razem z rodzinami odpoczywać na miejscu, które było wielkim masowym grobem! Wiedzieli o tym. Żonom zabraniali nawet kopać ziemię głębiej niż na 30 cm, by nie odkryły kości pomordowanych. Później dowiedziałem się też, że cały Związek Sowiecki był usiany takimi daczami KGB zbudowanymi na grobach ofiar komunistycznych mordów… Ale te metody i tak nie pomogły. Miejscowi ludzie po cichu mówili, co naprawdę skrywa ziemia katyńska. Po wiosennych roztopach często ściągano do Katynia ciężarówki z piaskiem, aby zasypać rozpadliny, które obnażały kości, czaszki i szczątki ofiar terroru. Jakby sama ziemia chciała odkryć tajemnicę siepaczy, nie mogąc ukryć tej straszliwej zbrodni.” (fragment wywiadu z Olegiem Zakirowem, „Nasz Dziennik” nr 295 z 18-19 grudnia 2010 r.)

Oleg Zakirow – badacz zbrodni katyńskiej, odznaczony Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski, autor książki „Obcy element”, która zwyciężyła w 2010 r. w konkursie Książki Historycznej Roku; autor scenariusza filmowego „Polonez Ogińskiego”, którego tematem jest katyński epizod dotyczący oporu stawianego przez niektórych polskich oficerów prowadzonych na śmierć.

Oleg Zakirow zainteresował się zbrodnią katyńską w latach 80. XX w., gdy jeszcze jako oficer KGB zaczął pracować
w Smoleńsku. Dotarł do wielu świadków – byłych funkcjonariuszy KGB, „którzy uwierzyli, że na fali pieriestrojki trzeba dokonać rehabilitacji ofiar mordu sprzed pół wieku.” Spotkał się z próbami zniechęcania go do drążenia tematu katyńskiego ludobójstwa, a nawet z pogróżkami ze strony innych pracowników KGB. Badając zbrodnię katyńską, Zakirow odbył też długą drogę do wewnętrznej przemiany: z człowieka niewierzącego stał się chrześcijaninem.

Z perspektywy minionego czasu tak o tym wspomina: „Po namowach mojej teściowej zacząłem czytać Biblię, oczywiście po kryjomu. Wpadło mi w rękę kilka jej egzemplarzy, skonfiskowanych obywatelom przez KGB. Uratowałem je przed spaleniem i sam zacząłem czytać. Można było za to dostać odsiadkę. Ale zaryzykowałem
i nie żałuję. Później do czytania Pisma Świętego zachęcał mnie też śp. ks. prałat Zdzisław Peszkowski.

To doprowadziło mnie do wiary. Dziś wierzę, że Pan Bóg opiekuje się mną, widzi wszystko i pomaga ludziom, którzy szukają prawdy. Czuję, że pomaga mi ta armia polskich oficerów zamordowanych w Katyniu.” Rosję opuścił z powodu prześladowań za badanie sprawy katyńskiej. Gdy znalazł się w Polsce (prezydentem był wówczas Lech Wałęsa), okazało się, że bynajmniej nie trafił do raju. Miał problemy z uzyskaniem wizy, ze znalezieniem pracy i mieszkania. Odebrano mu paszport i odesłano do rosyjskiej ambasady. To samo spotkało jego żonę i córkę.
Na koniec jeszcze jeden fragment z wywiadu opublikowanego przez „Nasz Dziennik”:

„Bardzo zapadła mi w pamięć postawa polskich oficerów. W trakcie mojego śledztwa dowiedziałem się od kilku świadków, że tuż przed zamordowaniem niektórzy oficerowie, domyślając się, co ich czeka, stawiali opór. Opowiedział mi o tym emerytowany funkcjonariusz KGB Jegor Poliakow, ale też inni świadkowie: Piotr Klimow, Nozdriew. Poliakow w 1940 r. pracował w smoleńskim NKWD jako mechanik. Relacjonował, że gdy jednego oficera prowadzono na rozstrzelanie, nagle wyrwał broń konwojentowi i zabił drugiego NKWD-zistę. Potem zamknął się w piwnicy. Bronił się w niej przez trzy dni, dopóki nie otruto go gazem. Jeden dzielny Polak sprawił, że cała okolica siedziby NKWD musiała zostać otoczona przez wojsko! Napisałem nawet scenariusz filmu na ten temat pt. „Polonez Ogińskiego”. Ale nikt się nim w Polsce nie zainteresował, choć ci, którzy czytali ten scenariusz, byli wzruszeni i mówili, że powinien zostać zrealizowany.”

AGNIESZKA KARSKA
„Litania do Matki Boskiej Katyńskiej”

Madonno katyńska
matko ojców
strzałem w tył głowy
powalonych
na kolana
módl się za nimi
matko bezsilnych mocarzy
matko żyjących nadzieją
do ostatniego tchu
rozpaczy
módl się za nimi
matko optymistów
matko realistów
matko nihilistów
przytul wszystkich
bez wyjątku
matko miłosierdzia
madonno katyńska
módl się za nami

11.04.2010 r.

Joanna • blogpress.pl

Comments Off on Były oficer KGB o Katyniu

