■■ Film mocno na przekór : „Solidarność według kobiet” ■■

Posted in ■ aktualności, ■ historia, ■ odkłamujemy HISTORIĘ by Maciejewski Kazimierz on 27 sierpnia 2015

Już w styczniu (2015) w Trójmieście będzie można zobaczyć „Solidarność według kobiet”, najnowszy film Marty Dzido i Piotra Śliwowskiego.

solidarnosc wedlug kobet

To pierwszy dokument, ukazujący „Solidarność” z perspektywy kobiet, z których część – już w III Rzeczpospolitej – została na dobre zapomniana lub zmarginalizowana w oficjalnych narracjach dotyczących polskich lat 80. XX w.

Film miał swoją premierę 6 grudnia w Warszawie w ramach festiwalu Watch Docs. To bardzo dziwny dokument, wartościowa choć kontrowersyjna synteza dwóch narracji, które na ogół nie spotykają się ze sobą. Pierwsza z nich jest ściśle feministyczna. Zawiera próbę odpowiedzi na pytanie, dlaczego kobiety „Solidarności” zostały z czasem sprowadzone do drugo-, trzecio- i czwartorzędnych ról, choć w rzeczywistości znaczyły bardzo wiele w strukturach ruchu symbolizującego największy opozycyjny zryw w świecie tzw. demokracji ludowych. To odwrócenie logiki opowieści od strony muzycznej świetnie podkreśla wykonana przez Marię Holkę wersja „Piosenki dla córki”, wzbogacająca film od strony dźwiękowej.

Druga z narracji jest mocno anty-mainstreamowa. Wynika to nie tylko z podkreślenia zasług Wolnych Związków Zawodowych Wybrzeża dla powstania pierwszej „Solidarności”, przypomnienia szerszej widowni takich postaci jak Anna Walentynowicz czy od lat związana z „Obywatelem” / „Nowym Obywatelem” Joanna Duda-Gwiazda. Rzecz nie tylko w użyciu w filmie fragmentów kompletnie niemal zapomnianego dokumentu „Robotnicy`80”. Film godzi także w mit Lecha Wałęsy (mit, dodajmy, przez lata zwalczany przez establishment III RP, ale dziś wskutek zmiany koniunktur i sojuszy traktowany właściwie jako „jedyny słuszny”). „Solidarność według kobiet” mocno uderza także w opowieść, jaką przedstawił niedawno Andrzej Wajda w obrazie „Wałęsa. Człowiek z nadziei”, tak niesamowicie wybiórczym i stronniczym, że aż propagandowym.

Niejednoznaczność „Solidarności według kobiet” podkreśla jeszcze jedna sprawa. Otóż trójmiejskie pokazy dokumentu zorganizują między innymi tak różne środowiska polityczne i ideowe, jak kluby „Gazety Polskiej” w Wejherowie i Gdyni oraz gdańskie środowisko „Krytyki Politycznej”. Niewiele w Polsce jest dokumentów, wydarzeń, postaci, którym dane jest przełamać dzisiejsze, bardzo silne osie podziałów, głęboko zakorzenionych sympatii i antypatii. Marcie Dzido i Piotrowi Śliwowskiemu chyba uda się ta sztuka. Może dlatego, że nie tyle są niepokorni, co przekorni. A może dlatego, że tylko prawda jest ciekawa. Także prawda o kobietach, którym przed paroma dziesięcioleciami nie zabrakło odwagi, by zrezygnować choćby ze „świętego spokoju” i z drobnych radości „małej stabilizacji”, by zawalczyć o wartości, które – prawdę mówiąc – po dwudziestu pięciu latach III RP znów znajdują się na marginesie cenionych przez Polaków dóbr.

Krzysztof Wołodźko • wolnyportal.gda.pl
O autorze: dziennikarz i publicysta. Pisze m.in. do „Nowego Obywatela”, „Gazety Polskiej Codziennie”, portali Deon.pl i Nowa Konfederacja. Dość regularnie publikuje w miesięczniku „ZNAK”, mniej regularnie – „Rzeczpospolitej”. Współpracuje także z portalem Nowe Peryferie. Jego teksty można znaleźć i w piśmie „Fronda Lux”, i w „Ha!arcie”. Wielkopolanin od lat mieszkający w Krakowie. Na lewo od zbyt prawych, na prawo od zbyt lewych.

fot. solidarnoscwedlugkobiet.com
facebook


Tytuł filmu w wersji angielskiej: „Solidarity according to women” – napisy / lektorka
Scenariusz: Marta Dzido
Reżyseria: Piotr Śliwowski, Marta Dzido
Autorzy zdjęć: Magdalena Mosiewicz, Michał Wiśniowski, Piotr Śliwowski
Montaż: Marta Dzido, Piotr Śliwowski
Muzyka: Maria Holka
Producent: Piotr Śliwowski
Długość: 103 minuty
Produkcja: Emotikonfilm Piotr Śliwowski
Premiera: Warszawa, Kino Muranów, 6 grudnia 2014.

O twórcach:
Marta Dzido (1981) i Piotr Śliwowski (1972) za swój pierwszy pełnometrażowy dokument „Downtown” (2010) zostali nagrodzeni The Hollywood Eagle Documentary Award, Nagrodą Główną Publiczności OffCinema Festiwal, Nagrodę Specjalną wrocławskiego Stowarzyszenia Razem, Nagrodą Specjalną Dyrektor Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. Film otrzymał nominację do nagrody Lajkonika w Konkursie Polskim Krakowskiego Festiwalu Filmowego, był wyświetlany w Hiszpanii, Brazylii, Włoszech, Niemczech, Rosji, Ukrainie, Izraelu, Stanach Zjednoczonych i Meksyku. Edukacyjne projekcje filmu odbywają się do dziś.

Możliwość komentowania ■■ Film mocno na przekór : „Solidarność według kobiet” ■■ została wyłączona